Технологія доктора медичних наук професора офтальмолога В.Базарного

В основі цієї технології - теорія «Сенсорної свободи і психомоторного розкріпачення» ,
 яка дає гарантований результат поліпшення і підвищення рівня успішності та ефективності навчального процесу.

Режим «динамічних поз», або вертикалізація пози –  найпростіша. На уроках кожні 10 хв діти змінюють позу – «сидячи-стоячи». На математиці – це може бути усний рахунок або вирішення логічної чи цікавої задачі, на читанні – послухати загадку, провести розчитку, на українській мові – ознайомлення з вправою чи повторення правил, на малюванні чи праці – повідомлення техніки виконання роботи. При цьому необхідно враховувати розташування парт, щоб у кожного учня був вільний простір стояти на килимку (масажний). Такий режим позитивно впливає на такі фактори:

  • підтримку фізичної, психічної активності розумової сфери;
  • має високі показники фізичного розвитку здоров’я;
  • підвищується імунна система;
  • покращується процес росту;
  • розвивається координація всіх органів.

     Масаж стоп має оздоровлюючий ефект на весь організм. Покращується загальний стан здоров’я дитини. Такий масаж є чудовим засобом від плоскостопості. На килимках діти не просто стоять, а й виконують деякі вправи.

 

Парта конторка

Побудова уроку в режимі рухомих об’єктів і зорових горизонтів. Особливістю даної методики є те, що дидактичний матеріал розміщений на максимально можливому віддаленні від учнів і ефективність зорового сприйняття підвищується в умовах просторового огляду. Сигнальні мітки вносять різноманітність у навчальний процес. Це можуть бути сніжинки, листочки чи квіточки із завданнями, хмарки з відгадками, так як основну інформацію діти отримують через зоровий аналізатор. Головне те, що для отримання відповіді на певне питання, учні роблять десятки пошукових рухів очима, головою,  тулубом. Це підвищує працездатність дітей і знижує стомлюваність, допомагає формуванню функцій зорового сприйняття і розвиває сенсорно-моторні функції.

Рухомий дидактичний матеріал

     Сенсорно-координаційні тренажери – сенсорні хрестиля розвитку уваги, зорового сприйняття, пам’яті, підвищення ефективності навчально-пізнавального процесу). Вони підвішуються у 4-рьох кутках класної кімнати. Методика їх застосування різна. Можна розташовувати на них формули, схеми, слова для кращого запам’ятовування. Щоб прочитати дану формулу, потрібно підняти голову і подивитися вдалечінь, що сприяє тренуванню дальнього зору. Або на хрестах вішають сюжетні малюнки, які разом складають цілісну  картину. Діти , стоячи на масажних килимках, починають швидко фіксувати свій погляд за командою вчителя на певній картинці. Цей тренаж впливає на розвиток зорово-моторної реакції, швидкості орієнтації у просторі. У дітей розвивається зорово-пошукова діяльність, а також зорово-ручна і тілесна координація.

Сенсорні рухомі хрести

    Використання зорово-координаційних тренажерів з допомогою опорних зорово-рухових траєкторій (з метою пом’якшення несприятливих наслідків дії фактору зачиненого приміщення і обмеженого простору). Для цього на стелі наноситься діаграма певних кольорів: зовнішній овал – червоного кольору, внутрішній – зеленого, хрест – коричнево-золотисий, вісімка – яскраво-голубого кольору.  Стоячи на масажних килимках, з витягнутими вперед руками, під музику, діти почергово обводять вказівним пальчиком траєкторії, одночасно слідкуючи за ним очима, рухаючись тулубом. При цьому очі дітей відпочивають, пробігаючи кілька разів по різнокольорових лініях. Така зарядка для очей допомагає запобігти розвитку короткозорості.

Кольорові офтальмотренажери

     «Екологічне панно» (методика). Пізнання світу дітьми відбувається на основі зорово-образного моделювання, в режимі наочної перспективи. З метою розширення зорових горизонтів, розвитку мовлення, творчої уяви, оволодіння образним і логічним мисленням, цілісного сприйняття довкілля. Залежно від пір року на стіну вішається панно, на якому зображено пейзаж. Діти самі доповнюють дане зображення різними малюнками – персонажами тварин, людей. Тобто уроки проходять в ігровій формі.

Екологічне панно

    Здоров’язберігаючі технології створюють  безпечні умови для перебування, навчання та праці в школі і розв’язують завдання ефективної у плані збереження здоров’я організації навчально-виховного процесу.

Здоров’я дитини неможливе без рухової активності, оскільки діти молодшого шкільного віку краще запам’ятовують програмовий матеріал, коли не тільки чують і бачать, а й відтворюють за допомогою певних рухів.

     Від сидіння за партою в незмінній позі діти швидко втомлюються, у них можуть розвиватися різні хвороби. Щоб запобігти цьому, на уроках варто закріплювати різні поняття за допомогою рухів рук, тулуба, ніг. Діти можуть виконувати завдання, переходячи з місця на місце, змінюючи не лише координати в просторі, а й товаришів по групі, що змінює колектив, дає можливість  сильнішим учням закріпити вивчене, а слабішим кілька разів почути матеріал уроку. За висновками В.П. Базарного «…Дитина нормально росте тоді, коли вона на ногах. Очі її будуть зіркими тільки в умовах зорового пошуку на просторі…» (журнал «Початкова школа», 1992, №2, с.76)

Більше тут